HomeHome
Live-work
Logistiek

Logistiek in Zeeland

Luchtfoto van de haven, een voorbeeld van Logistiek in Zeeland
Luchtfoto Oosterscheldekering rustig weer
Beeld van logistiek Zeeland - Container kraan aan het werk

Strategische ligging aan zee

Vanuit Zeeland Europa veroveren? Onze strategische ligging; tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen en korte verbindingen via water, snelweg en spoor naar het achterland, maakt het mogelijk.

De unieke locatie van Zeeland zorgt voor een goede verbinding met de rest van Europa. En dát, gecombineerd met de innoverende cultuur, is wat de Zeeuwse logistieke sector zo sterk maakt!

Zeeuwse logistiek

Een strategische ligging, uitstekende bereikbaarheid en de doorlopende innovaties maken Zeeland sterk als vestigingsregio. Logistiek gaat veel verder dan enkel de havens. Het gaat over alles wat er komt kijken bij het organiseren, plannen, besturen en uitvoeren van een stroom aan goederen. Van de eerste tot de laatste fase.

North Sea Port: het centrum van Europa 

Door de strategische ligging van North Sea Port is het een centrum voor productie en distributie van een groot scala aan producten. Ook is het een overslaghaven tussen zeevaart en binnenvaart. De Europese hoofdwegen kruisen elkaar in de haven en het spoor maakt de verbinding met heel Europa mogelijk. Voor logistieke bedrijven is Zeeland dus een slimme keuze!

De grensoverschrijdende haven tussen Vlissingen en Gent strekt tot 32 kilometer landinwaarts en is maar liefst 60 kilometer lang, North Sea Port behoort daarmee tot de Top 10 havens van Europa. Op basis van toegevoegde waarde staat North Sea Port zelfs op de derde plaats in de ranking van Europese tophavens!

Lees meer over de havens en maritieme sector in Zeeland.

Werken in de logistieke sector

In de logistieke sector is volop werkgelegenheid. Ontdek hier de vacatures in Zeeland.

Deze bedrijven floreren in

North Sea Port

Innovatie in de logistieke sector

Binnen de logistieke sector in Zeeland vinden continu technologische, innovatieve en maatschappelijke veranderingen plaats. Belangrijke vraagstukken en thema's op het gebied van IT, energietransitie, duurzaamheid, arbeid en personeel, autonoom transport, samenwerking en synchromodaal transport/modal shift worden behandeld. De Tripple Helix organisatie Zeeland Connect ondersteunt de Zeeuwse logistieke sector bij het doorzetten en inzetten van deze ontwikkelingen. 

Autonoom transport in Zeeland - unieke situatie

Zeeland is dé provincie waar getest kan worden met autonoom transport. Samen met het bedrijfsleven, onderwijs en overheid wordt hard gewerkt om in te spelen op deze innovaties. We beschikken over het Living Lab Autonoom Transport Zeeland, waarin toepassingen rondom Autonoom transport in de praktijk getest worden. Er worden hier daadwerkelijk op de openbare weg, in combinatie met gewoon vervoer, toepassingen van autonoom transport uitgevoerd.

Nergens anders in het land, of in Europa, worden autonome voertuigen op de openbare weg toegelaten in combinatie met mixed traffic. Zeeland beschikt hierdoor over een unieke situatie!

Enthousiast geworden? Ontdek de vacatures in Zeeland

Maritiem, Techniek en Logistiek

Continu verbeteren van bereikbaarheid

In Zeeland investeren we krachtig in infrastructuur. Er wordt continu hard gewerkt om de regio nóg toegankelijker te maken. Wegen worden verbreed en de doorstroming versoepeld door de aanleg van nieuwe op- en afritten, rotondes, tunnels en bruggen. In 2014 is de A4 bij Tholen geopend. Sindsdien is Tholen zeer aantrekkelijk voor logistieke en e-commerce operaties. De A4 leverde veel andere Zeeuwse bedrijven ook een groot voordeel op: de reistijd van Rotterdam naar Antwerpen werd met maar liefst 20 minuten verkort. Lees hier meer over de bereikbaarheid in Zeeland

Ook het goederenvervoer over water wordt continu geoptimaliseerd. Bij Terneuzen wordt momenteel een nieuwe zeesluis gebouwd. Hiermee wordt de Kanaalzone nog beter toegankelijk voor de écht grote schepen, lengtes van 300+ meter en breedtes tot 50 meter zijn dan geen enkele uitdaging meer. De nieuwe sluis wordt naar verwachting in 2022 in gebruik genomen.